Saturday, July 11, 2009

Catatan 10

Hampir seminggu lebih saya mengalami batuk dan kesukaran untuk bernafas, namun saya masih terus mengamalkan minum air madu+limau kapas (selain mengamalkan bacaan zikir & doa yg dianjurkan oleh beberapa perawat islam yang sudi berkunjung ke blog saya) Alhamdullilah sujud syukur saya kehadrat Allah, blog ini telah menemukan saya pada perawat-perawat islam di dunia maya ini, terima kasih buat mereka atas kata-kata semangat, doa-doa & apa jua jenis bantuan yg diberikan sama ada secara langsung atau tidak. Hanya Allah saja yang dapat membalasnya.

Kelmarin sakit kepala saya datang lagi..Sakit kepala bagi pesakit seperti saya bukan lah sakit kepala yang biasa yang saya alami dulu sebelum datangnya penyakit ini, yang dengan mudah boleh dihilangkan dengan memakan panadol. Sakit kepala ini seperti ada tekanan/gelombang di kepala saya..sakit tersebut kadangkala merebak ke bahagian mata dan batang hidung, kadang-kadang terasa seperti di saya berada di awang-awangan dan kadang-kadang seperti saya akan jatuh terbaring bila-bila masa sahaja. Sukar saya gambarkan apakah saya mengalami sakit kepala atau pening kerana keadaan itu sangat sukar saya jelaskan dan tafsirkan..

Saya juga tidak boleh berjalan atau duduk dengan lama sekiranya saya keluar berjalan-jalan. Apalagi jika makan di restoran saya pasti merasa pening dan sukar bernafas..pernah juga beberapa kali saya hampir pitam ketika berada di tempat awam...keadaan ini menyebabkan saya jarang keluar kemana-mana dan hanya berperap di rumah...prestasi kerja saya juga semakin merosot..yang menyedihkan respon orang atasan terhadap 'penyakit' saya..ada yang tidak percaya dengan menuduh saya sengaja mencari alasan untuk curi tulang, ada juga yang mentertawakan saya...jauh sekali ada yang cuba memahami....inilah dugaan yang harus saya hadapi...tidak mengapalah, mereka tidak tahu...tidak ramai yang mengetahui penderitaan kami yang mereka anggap berpenyakit 'ganjil' ini...

Setiap malam sebelum tidur dan selepas saya mebaca ayat Qursi & 3 Qul saya pasti akan mendengar bacaan Ruqyah dari playlist saya, ianya akan berulang-ulang sehingga subuh...dan kesannya setiap kali terbangun seluruh badan saya akan bergetar...saya juga merasakan getaran tersebut di dalam badan saya....

kadangkala saya lupa bagaimana rasanya nikmat hidup sihat seperti dulu...namun saya tidak kesal...kerana semakin lama saya melihat dan merasakan hikmah disebalik semua ini...Aku redha Ya Allah..namun untuk berputus asa tidak sama sekali...

Ya Allah berikanlah hambamu ini kekuatan...

No comments: