Wednesday, June 24, 2009

Catatan-8

Hari ini saya mendapat demam selesma, dalam keadaan yang memang sedia sakit saya merasa sedikit tertekan dengan kondisi diri ini..namun saya sedaya upaya menghalang rasa tersebut dari menguasai diri. Alhamdullilah ada ketikanya saya terlupa sejenak dengan penderitaan yang telah mencengkam saya sejak 2 tahun yang lalu..tapi ada ketikanya saya hampir tewas dengan tekanan emosi..dan saat itu sangat getir untuk dilalui...hanya yang melaluinya sahaja yang mengerti bagaimana saya bergelut dengan gangguan ini..

kadangkala(ketika gangguan semakin hebat) wujud satu perasaan dan reaksi spontan dalam diri saya di mana saya akan membayangkan gangguan tersebut di dalam minda, biasanya saya hanya membayangkan 'makhluk Allah' tersebut berupa bayang-bayang gelap yang tidak tetap dari segi saiz & rupa...dan kemudian saya membaca zikir & bacaan ayat-ayat pendiding (baca dengan kuat jika bersendirian) kemudian ayat-ayat tersebut akan timbul (seperti menonton di pawagam) dan bergerak mengelilingi saya seolah-oleh menjadi benteng yang besar menghalang 'makhluk Allah' tersebut dari terus mengganggu...malah dalam keadaan yang yang sangat kritikal saya akan menyebut nama Allah berulangkali...dan kalimah ini lah yang akan menjadi perisai saya...Alhamdullilah dengan izin Allah gangguan biasanya akan semakin berkurangan walaupun tidak hilang sepenuhnya, namun cara ini biasanya lebih berkesan sekiranya bersendirian (mungkin lebih concentrate) walaupun terpaksa membayangkan dengan sepenuh tenaga Allah telah memberikan sedikit Ilham buat hamba yang lemah ini. Alhamdullilah bila timbul rasa ketergantungan pada Allah secara automatic keyakinan untuk sembuh tinggi dan sekaligus membuatkan saya lebih mengusai minda dan diri. Saya yakin usaha dari diri sendiri juga memainkan peranan penting untuk sembuh walaupun berpuluh perawat perubatan Islam telah merawat namun sekiranya pesakit cuma bergantung pada usaha pada perawat semata-mata gangguan tersebut pasti akan kembali..
Ibarat sebuah rumah, sekiranya berlaku kecurian pastilah tuan rumah yang harus berikhtiar untuk menjaga rumahnya daripada berlaku kecurian sekali lagi, usaha seperti membeli padlock yang sesuai, memastikan semua pintu dan jendela ditutup dengan baik, jika ada yang mampu mereka akan menyediakan cctv mahupun penggera kecurian,kesemuanya adalah usaha untuk mencegah kecurian..dan tidak mungkin kita terus bergantung pada polis untuk membuat rondaan di rumah selama 24 jam setiap hari....dan yang penting yakin dan berserah total kepada Allah SWT.
(demi untuk mengingatkan diri sendiri)-alhamdullilah Ya Allah, aku diberikan kesempatan untuk mencuci dosa-dosaku...aku redha Ya Allah...

Ya Allah berikanlah aku ketabahan dan kekuatan dalam menghadapi ujian yang Engkau berikan pada hambamu yang lemah ini....

No comments: